שחקנים עם בעיות קשב וריכוז אצלכם בקבוצה יכולים להוות מטרד לא קטן… הם אינם מרוכזים, הם מפריעים לכולם והבעיה הכי גדולה… זו אינה אשמתם!
כיוון שתופעה זו הולכת ומתרחבת, ומקבלת לגיטמציה מצד המערכות השונות יש צורך למצוא פתרונות טובים יותר מאשר…. "שב בצד" או… "אתה לא תשחק היום" או… "תביא את ההורים שלך לאימון הבא"
אז… מה קורה אם בקבוצה שלכם יש ילדים המוגדרים עם הפרעות קשב וריכוז?
ראשית, במקום להגדיר זאת כבעיה… לא אני לא אהפוך זאת לאתגר, היום "בזכות" ה-NLP מגדירים מחדש בעיות והופכים אותו לאתגרים, לא כל "בעיה היא אתגר"!
לדעתי זו גישה מוטעית, כי יש בעיות שהן בעיות בהגדרה ואינן אתגר ויש בעיות שאני יכול לבחור שלא לפתור אותן אלה לדלג מעליהן, לא כל בעיה… היא אתגר!
מצד שני בגלל כל הפוליטיקלי קורקט שהשתלט על מחוזותינו צריך ללכת על קצות האצבעות ולא לקרוא לילד בשמו (תרתי משמע)
ובמקום לפתור את הבעיה… מתעלמים ממנה!
אז לפני הכל יש להגדיר:
בעיות בקשב וריכוז אינן בהכרח בעיה!
חלקן הן האבולוציה של הדורות האחרונים על מנת להתמודד עם העולם שסביבנו
עולם שהופך, מהיר יותר, חד יותר וברור פחות!
רק אם נבין כי זהו יתרון לאותם אנשים שחיים כך נוכל לתת פתרונות מתאימים
היכולת של ילד, לקלוט בעת ובעונה אחת אין ספור דברים ולהתיחס אליהם הינו יתרון שישמש אותנו יותר ויותר באבולוציה שלנו במאות שנים הקרובות (אם לא נשמיד אחד את השני עד אז…)
החכמה היא לרתום יכולת זו ולהפוך ילדים אלה לשחקנים טובים יותר… טייסי קרב חדים יותר ואזרחים יעילים ומועילים יותר לעתיד לבוא.
אחרי שאמרתי זאת, עדיין יש למצוא פתרונות יעילים ולספק כלים למאמנים על מנת להתמודד עם הבעיה שנוצרת באימונים המשמימים שלנו כדי שהאבולוציה הבאה שלנו לא תכה בנו בפרצוף בכל אימון…
ישנן טכניקות רבות, פשוטות וטובות לטיפול בבעיה ואחת הטעויות, זה שוב לעצור ולהסביר… שובו לעצור ושוב להסביר לכוווווווווולם במקום זאת, אני מציע ללמד ולהראות להם את התנועה ולתת להם להתנסות בה
לאחר כמה דקות לחלק אותם על 2 – 4 סלים לפי קבוצות
כלומר לחלק אותם לפי נקודות הקושי שלהם
קבוצה שבכלל לא מצליחה תעבוד על מרכיב אחד
קבוצה שמצליחה אך לאט תעבוד על המהירות שבתנועה
קבוצה שעושה מצויין אז תאתתגר במשהו מורכב יותר ביסוד זה
וקבוצה רביעית תעבוד על בעיה שחוזרת על עצמה
והמאמן עובר מקבוצה לקבוצה ועובד לפי הקושי בכל קבוצה
שחקן שהצליח ליישם את הכל עובר לקבוצה שעושה זאת מהר יותר
שחקן שעושה זאת טוב אך צריך לשים דגש מסויים עובר לקבוצה של הדגש
אחרי 10 דקות או באימון הבא אתה שוב בודק ורואה היכן כל אחד נמצא ומחלק אותם לקבוצות שונות
כך כל פעם רוב הקבוצה עובדת וכל אחד מקבל את הדגשים הרלוונטים לו ולא מצ'טעמם למוות…
אבל… "הם יפגעו כי הם יהיו בקבוצה החלשה…"
נכון… יתכן, לא יזיק להם להפגע ובלבד שהפגיעה קוראת במקום מוגן ותומך!
מנסיון שלי, ברגע שהילדים מתרגלים לעבוד כך הם מבינים שפעם הם בקבוצה של ה"מתקדמים" כי את היסוד הזה הם קלטו ופעם הם בקבוצה החלשה יותר כי ביסוד זה הם מתקשים. בנוסף, אני ממליץ לא ללמד את כל הכדורסל באימון אחד, במקום זאת לקחת 3 מרכיבים שחשוב לכם להטמיע, למשל:
שינויי כיוון מאחורי הגב, קליעה, ומסירה מהירה או מגוון כניסות צעדו וחצי
ובכל השנה לעבוד על שלושת המרכיבים האלו 5-10 דקות בכל אימון לא משנה מה המצב בליגה כל אימון הקדישו 20-30 דק' לשלושת המרכיבים האלה ועל ההבטים השונים בשלושת המרכיבים האלו, ורק להוסיף להם כל פעם אלמנט נוסף על הבסיס שנוצר.
המלצה נוספת… תקצצו בשיחות, הילדים האלו שבעי שיחות כולם משוחחים איתם:
שהם לא ממצים את יכולתיהם / שאתם מאוכזבים מהם / שממש ממש ממש אתם מרוצים מהם… עיזבו אותם באמשל'כם תנו להם לרוץ, לזוז, להתפרק. תפסיקו ל"כווץ" להם את המוח…
אחד המרצים שלי היה אומר
"לשאלות מורכבות יש הרבה תשובות פשוטות לא נכונות"
בעבודה עם אנשים אני לא מאמין בגישה גינרית, זה מאוד אינדיבידואלי יש המון מרכיבים שלוקחים תפקיד ולא תמיד יש לנו, המאמנים, את הפתרונות בארגז הכלים שלנו לאורך השנים היו לי קבוצות קשות והיו לי קבוצות כיפיות לרוב זה פועל יוצא של שחקן/נית או שתיים שמשנים את כל האופי של הקבוצה.
יש לתת לאותם שחקנים אתגרים שמתאימים להם (כן יש דברים שהם כן אתגרים). אותה תוצאה של הפרעה יכולה להיות בגלל סיבות מסיבות שונות מספיק שכולם נמצאים באותה מסגרת לימודית (כיתה / שכבה) שלמעשה אתה מקבל את הריקושטים מיום הלימודים שעבר עליהם ולא משהו שמתפתח בקבוצה יתכן שאתה נותן להם דברים מורכבים מדיי (יצא לי לראות כבר אימוני תאומי שלשות בהתקפה לקבוצות ילדים שהיו בשלב ה-ריצה בלי ליפול…) ומצד שני אימונים שאינם מאתגרים את השחקנים וגורמים לשעמום ואבדן ריכוז תנסו לבדוק מה קורה למשל כשמישהו אחר מעביר את האימון, קולגה או מנהל מקצועי, האם גם אז הם מאבדים ריכוז?
מה קורה כשהם בתחרות? האם גם אז הם מאבדים ריכוז?
מנסיון, תחרות הינה טריגר מצויין לחבר'ה האלה להפוך להיות חלק מקבוצה ובלבד שהאתגר בתחרות הזו אינו גדול למידתם וללמידתם
למשל במרוץ שליחים כש:
-הקבוצה שהגיעה ראשונה מקבלת נקודה אחת
-הקבוצה שבצעה זאת הכי נכון מקבל נקודה (או שקלעה הכי הרבה סלים)
-הקבוצה שעודדה הכי הרבה מקבלת עוד נקודה
-הקבוצה שהתיישבה הכי מהר ובשקט מקבלת עוד נקודה…
בהגדרה אחת קיבלתם גם רצון לישום מקצועי וגם רצון להתנהגות חברתית ספורטיבית חיובית…
בסוף התחרות מחלקים את כל ארבעת הנקודות ויוצאים שוב לתחרות הבאה.
נסו למצוא את הכפתורים שמפעילים ומכבים את "הרעש" בקבוצה לרוב הכפתורים ברורים וקלים לתפעול, מפעם לפעם אנו נתקלים בקבוצה שהכפתורים מתחבאים להם ניתן ל"תכנת" את הכפתורים האלו ולרתום אותם לעשיה והתקדמות באמצעות תחרות ולחץ חברתי זכרו תמיד, ברוב כמעט מוחלט של המקרים הילדים לא באמת לא רוצים להצליח, או להתנהג לא טוב כי כן חשוב להם להיות חלק מהקבוצה, אך לא תמיד הם יודעים איך. נכון, זה לא פשוט, אבל אם זה היה פשוט כל אחד היה הופך למאמן ולאף אחד מאיתנו לא היו משלמים.
בשורה התחתונה אל תטביעו תוויות, תנו צ'אנס, שוב ושוב ושוב… כל עוד הילד רוצה תנו צ'אנס מצד שני היו קשובים מה שקורה בקבוצה, אם אתם מאבדים שליטה התייעצו עם איש מקצוע בנושא, מאמן מנוסה יותר, פסיכולוג ספורט, מנהל מקצועי… בן/בת הזוג שלכם.
לסיכום: אנשים המוגדרים כבעלי הפרעות קשב וריכוז לרוב הם למעשה בעלי "יכולות קשב וריכוז", אמנם יש להם קושי לסנן את המידע שמפציץ אותם אך היכולת הזו יכולה להפוך למשמעותית ביותר. אם נדע ללמוד לסנן ולשלוט בה.
הרחבה על הנושא ניתן למצוא בספר שלי "עולמות מופלאים" בפרק: האבולוציה של התודעה.
שם תוכלו למצוא רעיונות נוספים לאימון ותרגילים משמעותיים עבורם
אשמח לענות על כל שאלה בקבוצת הפייסבוק
סוגיות בלימוד ואימון כדורסל
להזמנת הרצאות בנושא ניתן להתקשר לטלפון 050-6616157
בברכה, יועד אגמון
האקדמיה לכדורסל ברשת
אתם חייבים להיות מחוברים על מנת לשלוח תגובה.