עונשין – לא מה שחשבת… (תרתי משמע)
אחרי שלימדנו את הקליעה הערוכה1 – וקליעה ערוכה 2
הגיע הזמן ללמד קליעת עונשין! קליעת העונשין הינה יישום לימוד הקליעה הערוכה והיא פועל ישיר ממנה!
אם יש מצב במגרש במהלך משחק שהוא שונה מכל מה שקורה לפניו ואחריו הרי שזו קליעת עונשין שחקנים שמשחקים ברמות הכי גבוהות נופלים בנושא קליעת העונשין…
כולם יודעים כי "עונשין מנצח משחק ומפסיד משחק"
אז… למה זה?
שחקנים זורקים מאות, אלפי, ועשרות אלפי זריקות במהלך הקריירה שלהם מנקודת העונשין שחקנים שמקבלים מאות, אלפי ומיליוני דולרים… מדוע שחקנים רבים מאלה גם נופלים דווקא בעונשין?
ובכן מן הסתם אין רק סיבה אחת, אבל אם אתם זוכרים את המאמר של ראיית משחק התייחסתי לנושא בניית שחקן ב-3 רבדים: הטכני, הקוגניטיבי והרגשי, זוכרים…?
רוב המאמנים עובדים על הכלים הפיזיים של השחקן…
חלקם אפילו נותן לו "רוטינה" שהוא עושה לפני הקליעת העונשין… כל שחקן עם ה"רוטינה" שלו מה שאמור להכניס אותו למצב של ריכוז ובטחון ואכן כיום לא רואים שחקן שניגש לקליעת עונשין… ולא מבצע את הרוטינה הקבועה שלו אבל יש שחקנים שזה לא מספיק עבורם!
וכשם שאנו נקפיד כמאמנים לאמן את היכולת הטכנית וניתן כלים לשחקנים שלנו לשפר יכולות טכניות כך עלינו להקפיד לתת להם כלים קוגנטיביים ורגשיים להתמודד עם מצבים שונים במשחק
למה…? כי המעמד הזה של כל עייני העולם / האולם צופות בי, הינו מעמד בעייתי עבור אנשים רבים! מעבר לעובדה שישנם גם המון טעויות בנושא הלימוד הטכני של הזריקה עצמה, עליהן דיברתי בשני המאמרים הקודמים בנושא קליעה ערוכה כאמור
אחת הדרכים להתמודד עם "שדים" היא קודם לקרוא לשד בשמו: SPOT ENTRENCE
שמעתי המון מאמנים מדברים על הרוטינה, אבל יש מצב של ה-"לפני"
השחקן במהלך משחק נכנס כמו שחקן על בימה למונולוג כשכל התאורה (Spotlight) נמצאת עליו, שחקנים רבים לא יודעים כיצד להתמודד עם המצב הזה
להיכנס למרכז ה-SPOT כשכולם מסתכלים ולהתחיל ב"מונולוג" שלך עם הכדור והסל כאן יש צורך לתת כלים לאותם שחקנים שגם אם הם אינם אוהבים את המצב הם יצליחו לתפקד בו.
אז ראשית כאמור לקרוא לשד בשמו: אתה עכשיו הולך לבצע הופעת סולו מול כולם
כמו כל שחקן שנכנס לבמה, כך גם אתה, לוקח כמה שניות ורק אז נכנס למרכז הבמה בשתי השניות האלו אתה צריך לשאול את עצמך:
האם אני עייף…? האם אני מרוכז…?
ברגע שיש לך תשובה לכך עליך לבחור באחת מהמנטרות שעבדנו עליהן באימון (הרחבה בסרטון)
אחת הבעיות אצל שחקנים כאלה שמתקשים בעונשין, שהמוח לא מפסיק לבלבל להם את המוח…
הם לא מסוגלים להפסיק לחשוב, אי אפשר לומר להם… תנקו את הראש
להם לא מספיק רוטינה, הם זקוקים להחדרת מחשבה אחרת
אחרת המחשבות שלהם נודדות, יש שחקנים שהרגשות שלהם נכנסות פנימה… זוכרים, זה לא אותו דבר! שחקנים אלה זקוקים למנטרה, מילה או צליל או משמעות או בלי משמעות תלוי לפי אופי השחקן אני מקפיד למצוא את המנטרה יחד עם השחקן ולא לקבוע לו אותה מנטרה זו תמקד אותו וצשלח את הרגשות ו/או המחשבות לנוח.
רק אז השחקן נכנס לזירה שלו, לבמה שלו, אחרי שהוא מצוייד ורק אז הוא מקבל את הכדור מהשופט לביצוע הרוטינה הקבועה שלו יחד עם המנטרה שלו
ומבצע את הזריקה הראשונה שלו.
שימו לב וזה חשוב מאוד!
לא עוזבים את נקודת הזריקה בשום מקרה!
מחכים במקום שהשופט יתן את הכדור השני!
לא הולכים ללחוץ ידיים (אם מישהו רוצה שיבוא אליכם)
נשארים באותו המקום בדיוק כשם שלא מזיזים את התותח אחרי הירייה הראשונה או את הרובה אחרי היירה הראשונה, הירייה הראשונה תרמוז לי במידה והחטיא מה עליו לתקן, קצר מדי, ארוך מדיי ימינה מדיי שמאל מדיי…
אם אזוז מהמקום אצטרך לאפס את הירייה מחדש, כך גם בזריקת עונשין – "קיבוע התותח"
קיבוע הכדור יהיה כך שאוכל לראות יחד את קצה הכדור והטבעת ואת המסלול אליו
מתוך השתלמות מדריכים ומאמנים בנושא עונשין:
שימו לב: לא כל שחקן צריך את כל זה
ישנם שחקנים שאם הם מתחילים את כל הסיפור הזה זה מוציא אותם מריכוז
שחקנים לא מועטים במהלך השנים בזמן עונשין הייתי אומר להם: קבלו וזירקו אל תחכו שניה אחת
כי עצם ההשארות במצב זה יוצר אלצם מתח שמקשה עליהם ביצוע מיטבי
כעת, אחרי שנתנו לשחקן מספר כלים להתמודד עם מצבי לחץ (ישנם עוד)
אני רוצה לתרגל זאת בזמן אימון ולתת להם כלים שיוכלו לקחת הבייתה ולתרגל אותם
תרגיל ראשון, קליעות עונשין בעצימת עיניים
אחרי שתרגלנו את הטכניקה ויש לשחקן בטחון בזריקה
אני מאתגר אותו בליזרוק את הכדור בעיניים עצומות, תרגיל זה מפתח מאוד את הבטחון של השחקן
כי אם אני יכול לעשות סל בעיניים עצומות אז בטח ובטח כשהעניים יהיו פתוחות
שימו לב ששחקנים שלכם לא ישדרו בזמן משחק זלזול ויזרקו בעיניים עצומות
תרגיל שני, תרגיל חמשת הנקודות:
אני מבקש מהשחקן שיזרוק ל-5 נקודות בטבעת…
מה זה נותן?
הכל מוסבר בסרטון השני
תרגיל שלישי: דימוי הקליעה
זו טכניקה מדהימה ששחקן יכול לשפר את הטכניקה והקליעה עצמה רק מתוך דימוי התנועה
גם היא מקבלת הרחבה בסרטון השני
ותרגיל רביעי מצב מדמה משחק:
בזמן אימון כשמתרגלים את קליעת העונשין
שחקני הקבוצה מחכים לתורם בעמדות כמו במשחק ולא מאחורי הקולע
ואחרי הקליעה עוברים לקלוע בסל השני
לצפיה בסרטון עונשין חלק 2:
יש לזכור שכמו כל דבר לכל שחקן/ שחקנית יש את הנקודות שלהם מדוע הם לא מצליחים לייצר נקודות מהעונשין
ויש לנסות למצוא את אותם כפתורים שיכולים לפתור זאת!
תרגילים באימון אישי:
שני תרגילים שאני אוהב לתת בסוף אימון אישי:
- תחרות קליעות עונשין בייני לבין השחקן כל עוד לא מחטיאים ממשיכים לזרוק עד להחטאה ואז מתחלפים עד 10
- תחרות קליעות כאשר רק השחקן קולע במטרה להגיע ל-12 נק'
- אם השחקן קולע הוא מקבל נקודה, אם הוא מחטיא אני מקבל נקודה
- אם השחקן קולע הוא מקבל נקודה אם הוא מחטיא אני מקבל 2 נקודות
- אם השחקן קולע הוא מקבל נקודה אם הוא מחטיא אני מקבל 3 נקודות
- אם השחקן קולע הוא מקבל נקודה אם הוא מחטיא אני מקבל 4 נקודות
- אם השחקן קולע הוא מקבל נקודה אם הוא מחטיא אני מקבל 6 נקודות
- אם השחקן קולע הוא מקבל נקודה אם הוא מחטיא אני מקבל 12 נקודות
כמובן שעם הזמן יכולת הקליעה של השחקן עולה והתחרות הופכת להיות טובה יותר ועולים באתגר, ההתמודדות עם מצב תחרות בזמן קליעת עונשין מאפשרת לשחקן לבוא מוכן יותר למשחק.
קטע מתוך השתלמות מאמנים בנושא קליעת עונשין
לצפיה בתרגילי אימון שונים בנושא עונשין מוזמנים להיכנס ל-
משחקונים לתרגול קליעת העונשין
אשמח לענות על שאלות בקבוצת סוגיות בלימוד ואימון כדורסל בפייסבוק
להזמנת הרצאה מקיפה בנושא, עם כלים נוספים עבור השחקנים שלכם
מוזמנים ליצור עימי קשר בטלפון 050-6616157
בהצלחה, יועד אגמון
האקדמיה לכדורסל ברשת
אתם חייבים להיות מחוברים על מנת לשלוח תגובה.