שיחה שהייתה לי לא מזמן עם 3 מאמנים שלא הבינו כל כך איך אני עובד עם שחקן 5 על קליעה מ-3
אני: …גבוה-5, שחקן פנים, שקולע מבחוץ
מאמן: גבוה קולע? אם הגבוה קולע אז הוא בעצם 2… לא?
אני: לא, הוא שחקן 5 שקולע מבחוץ
מאמן: אבל שחקן 5 לא יכול לקלוע מבחוץ?!?
אני: מי קבע?
מאמן שני: כולם זה ידוע יש 2 שהוא קלעי ויש 5 שהוא שחקן פנים
אני: ותאר לך שיש לך שחקן פנים שיכול לקלוע מבחוץ… זה יכול לתת לך יתרון?
מאמן שלישי: מה פתאום, זה עושה בלאגן
אני: בלאגן למי?
הם מסתכלים אחד על השני… ואחד מהם עונה לי: לי, ולשאר השחקנים בקבוצה, זה עושה בלאגן
אני: ואם היה לך קלעי שיודע לנעול בצבע זה טוב בשבילך ובשביל הקבוצה?
מאמן שני: כן יש לי שחקן כזה גארד גבוה שיודע לנעול ב-LP
אני: ובמה זה תורם לקבוצה שלך?
מאמן שני: יש לקבוצה יותר אופציות לשחק
אני: בדיוק… יש לקבוצה יותר אופציות וזה נותן יתרון להתקפה על ההגנה
מאמן: אז זה בעצם קלעי שיודע לנעול בצבע…
אני: לא, זה גבוה 2.05 שנמצא בפנים ויוצא החוצה על מנת להכריח את הגבוה של הקבוצה השניה לצאת ל-3 ולא לסגור לי את הצבע בשביל שאר הגארדים שיוכלו גם לחדור
מאמן: אבל זה עושה לי בלאגן
מאמן שני: זה עושה לקבוצה השניה בלאגן
מאמן שלישי: אז כל גבוה צריך לדעתך לקלוע מבחוץ?
אני: כל שחקן צריך להיות מסוגל לקלוע מבחוץ או לפחות לאיים, והוא לא מאיים אם הוא לא יודע שהוא יכול לזרוק מבחוץ…
אחרת הוא סתם "תחנת ממסר"… שמקבל כדור ומוסר הלאה ומבחינתי אם השחקן לא מאיים מבחוץ הוא תוקע לי את המשחק
מאמן שני: אז אצלך אין תפקידים? שחקן שמשחק 1 שחקן שמשחק 2 וכו'… מה הם משחקים?
אני: אצלי כולם משחקים כדורסל, לכולם יש את האפשרות להוביל כדור, לקלוע מבחוץ, לחדור, למסור ולהוריד שחקן לצבע עם גב לסל
התפקיד היחידי שיש לי זה רכז – PLAYMAKER – מנהל המשחק –
מאמן: אז הוא מוביל את הכדור?!
אני: לא, הוא מנהל את המשחק הוא לא בהכרח צריך כדור כדי לנהל משחק
מאמן: לא הבנתי…
אני: גם לשחקנים שלי לוקח זמן להבין זאת, לעיתים הם לא מבינים זאת… ומתלוננים שיש בעיה של הררכיה
אבל ברגע שהם מתחילים להבין זאת… פתאום דברים יפים קורים, יפים מאוד!
מאמן שלישי: אבל זה טוב רק לקבוצות נוער שאתה רוצה לקדם שחקנים
אני: לא! זה טוב לכל קבוצה שאני עובד איתה!
מאמן שני: אבל זה יכול לייצר מלכודת, כי המאמן של הקבוצה השניה יתן לשחקן הגבוה לזרוק ולסגור את השאר
אני: נכון, אבל אז השחקן צריך לקבל החלטה אם להמשיך לזרוק או לחדור או למסור, ואם אני רואה שהוא לא במשחק זה אחריות שלי להוציא אותו
אך רק ברגע שהוא יבין שהוא יכול לקלוע ויש לו אישור לכך, כל המשחק שלו ושל כל הקבוצה ישתפר
מאמן: זה טוב רק לקבוצות חכמות
אני: זה טוב בעיקר לקבוצות עם שחקנים שמוכנים ללמוד, כי יש אצלי מה שנקרא "בחירת זריקות", וכל שחקן שמתחיל לזרוק אצלי במשחק צריך לדעת גם מה הזריקות שהוא צריך לקחת ואלו זריקות הוא לא צריך לקחת, (על כך במאמר בקרוב) אבל הוא חייב לדעת שיש לו את האופציה
השיחה המשיכה לה ולנושאים אחרים ובסופה אמרתי לעצמי שאני לא מבין את המאמנים שסגורים בסכימות, כאילו הם משחקים שח-מט
הפרש יכול לנוע רק 3+1 הרץ יכול רק אלכסון… אישית אני מעדיף ליצור כמה שיותר "מלכות"… לקחת את החיילים שלי ולהפוך אותם ל"מלכות"…
לא רק שזה משתלב היטב במשחק החופשי שלי, אלא גם רוב התרגילים שאני בונה אני מושך את הגבוה של הקבוצה השניה החוצה
וע"י כך פותח את הרחבה לשחקנים שחודרים
טל ניר הוא שחקן שהגיע אלי כשכל חייו הוא שיחק כשחקן פנים, מאמניו (ליגת על בתי ספר וליגה לנוער לאומית)
לא אפשרו לו בכלל לצאת מ"הכלוב המוזהב" שנקרא "אזור הצבע".
אחרי מספר אימונים אישיים שעבדנו גיליתי שהוא מגיע בקלות מה-3 ואף הרבה מעבר לזה
מצד שני בחצי מרחק הוא מתקשה לייצר לעצמו יתרון ובאזור הצבע הוא יחסית שולט היטב
ביטלנו את אופצית הזריקה מחצי מרחק בזמן משחק
בנינו מפת זריקות שממנה הוא יכול לקחת זריקות בלי לחשוש, ומצבים אחרים בזמן משחק הוא לא לוקח
זהו אחד האימונים עם טל בו ניתן לראות טכניקה מסויימת שהחלטתי שיכולה לעזור לו בזמן משחק
בסוף הסרטון ניתן לראות קטע מהיר מאימון אחר בנושא תפישת עמדה והטעיות בצבע
אך על כך בהזדמנות אחרת
בהצלחה, יועד אגמון
האקדמיה לכדורסל ברשת