כישרון, מתי הוא באמת יתרון?
מתי הסתכלתם על שחקן ואמרתם לעצמכם:
זה הולך להיות שחקן או שחקנית!?
(המאמר נכתב בלשון זכר אך מתאים גם לכל הכוכבות שבנינו כמובן)
על סמך מה קבעתם את הקביעה הזו שאותו "כוכב" שקולע 30 נק' בילדים לאומית אכן הולך להיות שחקן?
מהם למעשה הפרמטרים שיש לשים אליהם לב כאשר אנו מגדירים לעצמנו אילו שחקנים יהפכו להיות שחקנים "חבל על הזמן" ואילו שחקנים פשוט… חבל על הזמן?
יכולות אתלטיות בגילאים הצעירים:
"תראה… הוא כבר מטביע" או "תשמע יש לו צעד ראשון מדהים לגיל שלו" ועוד סופרלטיבים כאלה ואחרים שנתקלתי בהם בעשרות שנותי בענף… אז, אם זה בא מאביו התומך או מאימו האוהבת ניתן להתיחס בסלחנות ובהבנה.
אך כשזה בא ממאמן שאמור לשים לב לפרמטרים נוספים, אני אומר לעצמי כך אנו מפספסים את הדור הבא של הכדורסלנים הארצישראלים.
כולנו למדנו בקורס מאמנים על הגיל הביולוגי, הכרונולוגי, והפסיכולוגי… ומי שהקשיב בשיעורים האלה גם יכול היה להבין מה זה אומר לגבי ילדים בני אותו גיל שאחד סיים את התפתחות שלו ואחד שטרם החל… ומה המשמעות של זה כששניהם בכיתה ח' או י' או יב'…
כולנו גם נתקלנו בילדים שבכיתה ח' קלעו 40 נק' למשחק בכיתה י' קלעו 20 נק' למשחק ובכיתה יב'… עברו להיות מדריכים בצופים…
כולנו נתקלנו באותו ילד שהאבא שלו 2.00 מ' האימא 1.80 מ' האחים שלו הרבה מעבר לממוצע…והוא יושב על הספסל מעביר מגבות כי "הוא חלש פיזית"…
ברור שהוא חלש פיזית! הוא טרם עשה את הקפיצה שלו לכיוון ה-2.00 מ' אבל כשהוא יעשה זאת זה כבר יהיה מאוחר!
אבל… הרי חייבים לנצח את המשחק לא? והוא… הוא עלול להרוס לנו…
נכון? לא נכון!!!
תאמינו לי אף אחד לא יזכור אם לקחתם או לא לקחתם אליפות (לקחתי כמה וכמה) אבל אם שחקן אחד משלכם יגיע לאן שהוא… אז יזכרו גם יזכרו מה אתם עשיתם למענו!
המרכיב הפיזי הינו מרכיב חשוב ביותר אך הוא רק חלק אחד במכלול מורכב של אירועים.
לנתונים הפיזיים, שהם חלקם גנטיים, חלקם נרכשים, וחלקם תלויי תרבות יש משמעות רבה אך הם רק חלק אחד במכלול מורכב של אירועים והייתי אף מוסיף מכלול של צרופי מיקרים.
הגנטיקה תקבע למשל (לאו דווקא תחזה אך בהחלט תקבע), סוגי סיב שריר, מוטת גפיים ואפילו מרכיבי תגובה שונים. אליהם מצטרפים יכולות נרכשות, כמו למשל חיזוק שרירים, לימוד תנועה וכמובן התרבות, תרבות הספורט באותו אזור מגורים של השחקן הכוללת בתוכה הרגלי אכילה, שינה, צריכת חומרים, תמיכה סביבתית ועוד…
אז על מה כן להסתכל כשאנו רוצים ל"סמן" שחקן כפוטנציאל בקבוצה או באגודה או במחזור?
אני מחפש פוטנציאל, הפוטנציאל יכול לבוא בכמה מקומות, הפוטנציאל מגדיר את הכישרון…
מהו כישרון?
כישרון הינו תכונה מולדת הנותנת יתרון מסוים לאדם על פני שאר האנשים העוסקים בתחום.
יש להבדיל בין נתון לבין כישרון, גובה של 2.10 מ' אינו יתרון בכדורסל… גם מהירות לא וגם כוח לא…
אלה הם נתונים, בדיוק כשם ששחקן בגובה 1.70 מ' אינו חיסרון! כל אלה הם נתונים, השאלה היחידה הנשאלת, מה עושים עם הנתונים הללו… כיצד הופכים את הנתונים הללו ליתרון יחסי על פני שאר האנשים העוסקים בתחום…
וזו השאלה שאנו כמאמנים צריכים לשאול את עצמנו כאשר אנו מחליטים לסמן שחקן זה או אחר!
פעמים רבות ניתן לראות כי הכישרון הכי משמעותי בארץ הוא להיות "הבן של…" גם זה כישרון, כי מה יותר מולד מאשר להיות "הבן של…"?
סוגי אנטליגנציות
על אנטליגנציה חשיבתית תבונית – IQ, כולנו שמענו, אפילו אנטליגנציה רגשית נכנסה בשנים האחרונות לספקטרום המונחים שלנו אך ישנם עוד עשרות סוגי אנטליגנציות בתחומים מתחומים שונים.
אחת ההגדרות למונח אנטליגנציה הינה: "מכלול הכישורים שבאמצעותם פותרים בני אדם בעיות בצורה יעילה"
הווארד גרדנר, פירסם בשעתו את תאורית האנטליגנציות המרובות שלו בה הוא מדבר על 8 סוגי אנטליגנציות, אני בדרך כלל מתייחס ל-12 סוגי אנטליגנציות שונות ששילוב מוצלח של לפחות 5 מהם אצל שחקן נותן יתרון משמעותי בדרך להצלחה:
שניים עשר האינטליגנציות:
מהי אינטליגנציה?
לפי הווארד גרדנר "היכולת לפתור בעיות או ליצור תוצרים שיש להם ערך במסגרת תרבותית אחת או יותר" (הווארד גרדנר, פרופ´ לנוירולוגיה ולפסיכולוגיה)
יכולות יכולות להיחשב לאינטליגנציות ובלבד שהן עונות על הקריטריונים הבאים:
- כושר שאפשר לזהות באזור מובחן במוח (ולהרוס על ידי פגיעה).
- כושר שאפשר לבטאו בעזרת מערכת של סמלים כמו: כתב, מספרים, תווים, מבנים ועוד.
- כושר שאפשר לפתחו באמצעות למידה ולהגיע בו לדרגת מומחיות גבוהה.
- כושר שיש יחידים המצטיינים אך ורק בו.
כפי שציינתי אני מזהה 12 סוגי אינטליגנציות
- אינטליגנציה בין אישית חברתית
- אינטליגנציה גופנית תנועתית
- אינטליגנציה יישומית
- אינטליגנציה יצירתית
- אינטליגנציה לשונית
- אינטליגנציה מוסיקלית
- אינטליגנציה מרחבית
- אינטליגנציה מתמטית לוגית
- אינטליגנציה נטורליסטית
- אינטליגנציה תוך אישית (פנימית)
- אינטליגנציה רגשית
- אינטליגנציה תפיסתית
לכל אחת המאינטליגנציות הנ"ל יש ביטוי במשחק הכדורסל וכמובן לא כולן חשובות באותה המידה, אך שילוב נכון יכול לתת תוצאות רצויות והכרתן יכולה לתת פיתרון במקום שיש קושי.
נושא זה הינו רחב מדיי וקצרה היריעה מכדי שאוכל להתיחס לכל אחת מהאנטליגנציות הנ"ל אך אשמח להרחיב על נושא זה בהזדמנות אחרת.
אנטליגנציות אלה ופיתוחן מאפשרות תכונות חשובות אצל שחקנים (וכנראה בכלל בחיים) אז ברשותכם אתייחס מעט לנושא התכונות הרצויות כפי שאני מוצא אותם אצל השחקנים היעילים והמוכשרים.
מהירות תגובה – "הוא חיית משחק"… מה זה אומר למעשה? זה אומר שהוא מגיב מהר והחלטי ונכון למצבים במשחק…
תגובה מהירה נכונה למצבים משתנים במשחק, זוהי לדעתי התכונה המשמעותית ביותר לכל שחקן כדורסל, לאו דווקא גיוון תנועה, אלא התאמת התנועה לתגובה מהירה נכונה למצבים משתנים במשחק.
מהירות תגובה מורכבת מכמה יכולות, חלקן מגיעות ממערכת העצבים וחלקן מגיעה ממערכת השרירים, השילוב בניהם הוא שיוצר את היכולת המשמעותית להגיב נכון.
בחלק גדול מהתרגילים של האימונים אישיים בכדורסל אני מביא דוגמאות ומתייחס בהרחבה לנושא זה.
מנהיגות – לא זיהיתי העדר יכולת זו אצל אף שחקן מצליח! רובם המוחלט של השחקנים ברמות הגבוהות בעלי תכונה זו, גם אם לא מזהים אותה ממבט ראשון, הדוגמה הטובה לכך, אף שחקן ללא יכולת זו לא יקבל מספיק כדורים במשחק על מנת להחשב לשחקן מוביל, ברור שיש רמות וצורות שונות שתכונה זו באה לידיי ביטוי אך ללא ספק זו תכונה הכרחית לכל שחקן מצליח.
תקשורת בין אישית – תקשורת בין אישית אינה בהכרח היכולת לשוחח אלא היכולת לקלוט מסרים ולהעביר מסרים מדוייקים בכל דרך, לעיתים זה רק בהינד ראש, או בהרמת יד… תקשורת בין אישית הינה מרכיב הכרחי לשחקנים בכל ענפי משחקי הכדור, ובענף הכדורסל בפרט.
התמדה – כנראה זו התכונה היוצרת ווינרים אמיתיים, כי ההבדל בין הווינר ללוזר אינה כמות הנפילות שכל אחד מהם נפל.
הווינר יקום עוד פעם אחת נוספת כדי לעשות זאת שוב, ויתן לעצמו את הסיכוי הנוסף להצליח במשימה.
ווינריות הינה תוצאה של ההתמדה ולא תכונה עצמאית, הווינר ימשיך לנסות ולא יוותר.
דרך אגב, לא בהכרח בגלל אופטימיות יתירה לעיתים דווקא הפסימיות היא זו שמובילה אותו או אותה לבצע פעולה אחת נוספת.
במשך השנים הבנתי שהכישרון הכי גדול אצל שחקן הינה ההתמדה, ההתמדה מאפילה על כל תכונה אחרת בדרך להצלחה בלעדיה לא תתכן הצלחה ואיתה שחקנים בינוניים הופכים לכוכבים.
לב – שחקן נשמה… את האמת, או שיש או שאין! אבל כשיש איזה כיף! בדרך כלל זה בא עם התמדה את כשרון הלב או כשרון הנשמה קשה למדוד וקשה לעבוד ולפתח אך תרומתו תמיד מעל לכל.
מבחן אחד – לרוב, במבחן אחד פשוט אני יכול לקבל תמונה האם אותו שחקן באמת כישרוני, המבחן הוא: תפיסת הכדור בריצה המתרחקת מהכדור, התנועה שלו אל הכדור, היכולת שלו להוריד את הכדור לריצפה בזמן ויעילות התנועה שלו במהלך תרגיל זה יכולה לתת לי במבט אחד מה רמת הכישרון שיש לשחקן…
וגם על זה ניתן לעבוד. (והיא כפופה לשאר הפרמטרים שלעיל)
אז… מתי הסתכלתם על שחקן או שחקנית שלכם ואמרתם לעצמכם: גדל כאן כוכב!
המלצה שלי, בפעם הבאה שאתם מסתכלים עליהם או עליהן תנסו לדמיין אותם בעוד 10 שנים, ולא מה שהם עושים היום, ותתחילו בבקשה את הספירה מגיל 15 ולא מגיל 10!
לקביעת השתלמות מאמנים בנושא או קבלת עדכונים לגבי ההשתלמויות הבאות:
נא להיכנס לכתובת www.BBCay.net
הצטרפו לקבוצת סוגיות בלימוד ואימון כדורסל
בהצלחה, יועד אגמון
האקדמיה לכדורסל ברשת
אתם חייבים להיות מחוברים על מנת לשלוח תגובה.