בקרה


אחד הדברים החשובים ביותר בכל תהליך ובתהליך לימודי בפרט הינו תחום הבקרה

17247db338cc5ee6e754377a5e867c92b4e0598e[1]
סטאטיסטיקה, הינו אחד המרכיבים החשובים ביותר לדעתי בכל תהליך, אך הבילבול בו רב ופעמים רבות מאבדים את המטרה בתוך כל המספרים… לצערי תחום זה נזנח מאוד בתהליך אימוני הכדורסל בארץ ובעוד שניתן למצוא נתונים מדוייקים לתהליכי אימון באירופה ובמכללות הרי שבארץ לרוב מוצאים מאמנים שעוסקים דווקא בריכוז נתוני הקבוצות האחרות ופחות נתוני הקבוצה שלהם עצמם.
בכל תהליך שאנו מבצעים יש חשיבות אדירה ליכולת שלנו לאמוד את התוצאה שלו, ניצחונות או הפסדים במשחקים אינם נותנים לנו בהכרח את התשובה האם אנו פועלים נכון, היכן תמונה הבעיה ובטח לא מאפשרים לנו לדעת על מה עוד עלינו לעבוד.
אני משתמש בסטאטיסטיקה הן באימונים והן במשחקים (תלוי כמובן מה רמת הקבוצה ומה מטרתה)
דוגמאות באימון:
עונשין: בזמן קליעות עונשין אני מחלק את הקבוצה ל-2 ויוצר תחרויות מתחרויות שונות, למאמר משחקי עונשין, בזמן שהשחקנים עסוקים בתחרות אני עסוק בלספור כמה מכמה כל הקבוצה קולעת, בסוף התחרות, קצת אחרי שהם הפסיקו להתלהב מהניצחון, אני מציין את הסיכום של כל הקבוצה מנצחים ומפסידים, "חברה קלענו 12 מ-24 אולי קבוצה אחת ניצחה אך במשחקים זה לא יהיה מספיק".
תרגיל 11: בכל אחד מהתרגולים הקבוצתיים ניתן לבצע זאת אך תרגיל 11 למאמר בנושא מגוון תרגילי 11 הינו תרגיל שכדאי לבדוק מה באמת קורה לנו במהלך יתרון מספרי, אני מושיב בצד עוזר מאמן או שחקן פצוע או סתם אורח… ומבקש ממנו למלא דף סטאטיסטיקה פשוט על פי הנושאים שאני רוצה לבחון: ריבאונד הגנה וריבאונד התקפה, החטאות, איבודי כדור אל שחקן ואיבודי כדור של הפרה, סלים מ-3 וסלים מה-2 וכו'… יש לי דפי סטאטיסטיקה שונים למעקב בזמן אימון.
באמצעות הדפים אני יכול לעקוב ולדעת אך יותר חושב להראות לשחקנים מה באמת מצבנו.

סטאטיסטיקות לאימון | סטאטיסטיקה לאימון

שאלה לי אליך, כן כן, אליך, מתי בפעם האחרונה יצא לך לספור כמה איבודי כדור במהלך תרגיל 11 הקבוצה שלך מבצעת, כמה התקפות מתוך 10 כלל לא הגעתם למצב זריקה, וזאת במהלך אימון של 3 על 2, רק אם תקפידו לספור תוכלו לדעת מה עליכם לתקן ורק אם תספרו תוכלו להראות לשחקנים על מה הם צריכים להקפיד.
אימון קליעות: מפעם לפעם אני מקיים אימון שלם של קליעות יש לו מספר פורמטים אך הרעיון תמיד אותו דבר יש לספור סטים של 10 זריקות ולהתחלף יש חשיבות גבוהה גם לקצב הקליעות וגם לאחוזים כמו גם לאזורים הבעייתיים או הטובים של כל שחקן שני סוגי טפסים שאני משתמש בהם:
עבודה אישית:
גם בנושא של קליעות אך בעבודה אישית כשאני נותן לשחקנים ש"ב אני מבקש מהם שימלאו את מפת הקליעות על פי תוכנית עבודה שבניתי לשיפור יכולות הקליעה: Shooting
יכולת אתלטית:
ישנם המון טסטים שניתן לערוך בנושא של שיפור יכולת אתלטית ובהזדמנות אחרת אתיחס לסידרת טסטים המותאמים לשחקני כדורסל ושלא נלקחו ממאמני כושר מעולם הכדורגל או האתלטיקה הקלה כפי שקורה לרוב היום.
יש לזכור כי נקודת ההשוואה היחידה של שחקן בכל אחד מהמעקבים והסטאטיטיקות צריכה להיות מידת ההתקדמות שלו ביחס אל עצמו ולא ביחס אל חבריו, יש שחקנים שהיתרון שלהם אינו פיזי, ישנם אחרים שטרם נתנו את הקפיצה ונראה כאילו אינם מתקדמים לעומתם שחקנים שלא עושים כלום אך כיוון שסימו את ההתפתחות שלהם ניכרת התקדמות משמעותית ויהיו שחקנים שדווקא יראה כאילו הם נסוגים לאחור במקום להתקדם כשכולם יודעים שהם "עובדים קשה".
צילום:
דרך נוספת לקיים מעקב ובקרה היא לצלם את האימון אם באימונים אישיים (שחלק מהחומר באתר זה נלקח משם) או באימונים קבוצתיים…
במהלך מחנה אימונים ביקשתי מעוזר המאמן שלי שיצלם את האימון במהלך האימון התגלע וויכוח בייני לבין אחד השחקנים שטענתי שהוא לא ביצע דבר מסויים בצורה מסויימת והוא טען שכן…
היה זה מחנה בתחילת השנה כך שהוא לא יכול היה לדעת שהוא נכנס למלכודת שלי, אמרתי לו שנצפה כולנו באימון ונראה מה הייתה הטעות, הוא התעקש ואמר שלא הייתה טעות.
במהלך מחנה אימונים ביקשתי מעוזר המאמן שלי שיצלם את האימון במהלך האימון התגלע וויכוח בייני לבין אחד השחקנים שטענתי שהוא לא ביצע דבר מסויים בצורה מסויימת והוא טען שכן…
היה זה מחנה בתחילת השנה כך שהוא לא יכול היה לדעת שהוא נכנס למלכודת שלי, אמרתי לו שנצפה כולנו באימון ונראה מה הייתה הטעות, הוא התעקש ואמר שלא הייתה טעות.
סטאטיסטיקת משחק:
כל הדגשים שהעלתי בחלק האימון באים לידיי ביטוי לדעתי גם כאן ולעניות דעתי אין זה משנה כלל אם אתם מאמנים קטסל או NBA (ברכות על המינוי…) בניגוד לתקשורת עלינו להתיחס לנתונים שמתקבלים מהסטטיסטיקה כנתוני פתיחה ולא כנתוני סגירה, באמצעות נתונים אלה עלינו להכיר את החזקות והחולשות של קבוצתנו ברמה האישית והקבוצתית כאחת
בקטסל הייתי בונה טופס פשוט של כמה אסיסטים וכמה ריבאונד הגנה שחקן לקח, את הנקודות כבר הוא ידאג לספור… בנערים הייתי בונה טופס פשוט של אחוזים מהנקודות השונות וחלק של אותם דגשים שאני מאמין במשחק, למשל אני מאוד מאמין בריבאנד התקפה (אך על כל בהזדמנות אחרת) לכן ארצה הן באימונים והן במשחקים לראות מה מצבנו ומי טורם לי הכי הרבה בפרמטר זה.
בנוער לאומית או בקבוצות השגיות ארצה לקבל כמה שיותר מידע על מנת לראות ולהראות מה הם החוזקות ומהן החולשות, לעיתים שחקן שקולע 28 נקודות מתוך 15  זריקות ולקח 2 ריבאונד הגנה מסיים אותו משחק עם תרומה שלילית לקבוצה לעומת שחקן שקלע 12 נקודות מתוך 4 זריקות מסר 4 אסיסטים לקח 2 ריבאונד התקפה ואופנסיב פאוול אחד
הראשון יקבל אצלי מדד תרומה של  15 נק'
השני יקבל אצלי מדד תרומה של 26 נק'
כשמעל 25 נק' תרומה הינו שחקן יעיל מאוד לקבוצה ומתחת ל-16 השחקן לא תורם לקבוצה.
(יש לי באקסיל נוסחה פשוטה שמחשבת לכל שחקן)
להורדת דף סטטיסטיקה  לקבוצות תחרותיות (ללא ניתוח סטטיסטי)

הדף מחולק ל-3 
חלק עליון עיקרי של הקבוצה שלי – בחלק הקליעות – עיגול סביב קליעה מוצלחת קו על החטאה
חלק אמצעי עבור הקבוצה השניה על מנת לעקוב אחרי מה שהקבוצה השניה עושה מולנו
חלק תחתון סימון חמישיה על פי דקות המשחק מי נמצא במגרש באותו שלב
וכעת לשאלה האמיתית בכל הסיפור הזה, בהנחה והחלטת לקדם נושאים מסוימים באימון שלך ובתפישת המשחק שלך, מתי בפעם האחרונה ערכת הערכה מחדש של האקסיומות ודרכי החשיבה ופעולה שמביאים אותך לתוצאה הרצויה לך. או שמה כמו רבים בענף הסיבה שהינך עושה דבר מסויים היא כי כולם עושים זאת כך, את האמת, זו כבר סיבה אחת לא לעשות זאת כך, כי לכך שאר המאמנים יהיו מוכנים, מעבר לכך האם באמת בדקת שמה שלמדת בשלב כלשהו עדיין רלוונטי עבורך בכלל ורלוונטי עבור הקבוצה הספציפית שלך?

מתוך הספר: עולמות מופלאים (קואץ' אגמון יועד)

עוד רעיונות ותרגילים בספר עולמות מופלאים שם תוכלו למצוא מידע ותרגילים נוספים לאימון

http://nbacademy.co.il/seffer
http://nbacademy.co.il/seffer/

לסיכום:
המלצה שלי, הקפידו להשתמש בסטטיסטיקה כפלס בניה ולא כקרדום לחפור בה, ישנם פרמטרים רבים במשחק שכמעט בלתי אפשרי ל"סטאטט" למשל לחימה בלתי מתפרשת של שחקן הגורמת לשחקן אחר לחטוף את הכדור, או שחקן שנותן חסימות כל כך טובות שמשאיר פעם אחר פעם את הקלעי שלכם פנוי, הוא לא יופיע בסטאטיסטיקה ואילו הקלעי שלכם יככב בכל עיתוני השכונה, תפקידכם לראות זאת, לפרגן, ולאפשר לאותו שחקן להמשיך לקדם את המשחק שלכם.

 
אשמח לענות על שאלות בנושא 
בקבוצת הפייסבוק סוגיות בלימוד ואימון כדורסל