ניהול משחק – חילופים


עקרונות בניהול משחק חילופי שחקנים.
במאמר זה אתייחס למספר נקודות בנושא חילוף שחקנים.
לדעתי זהו אחד הכלים החשבים ביותר בניהול המשחק כיוון שהוא אינו מוגבל באף שלב עבור המאמן.

שאלות למחשבה:

  1. האם אתם נותנים לשחקנים שלכם לעשות טעויות או אחרי טעות אחת מבצעים חילוף?
  2. האם אתם יוצרים ומשתמשים ב"שחקן השישי"?
  3. האם אתם משתמשים "בחילוף משולש"?
  4. האם אתם משתמשים בחילופים לשנות מומנטום?
  5. כיצד אתם פותחים את הרבע השלישי? עם החמישייה הפותחת? עם חמישה החזקה של המשחק?
  6. האם אתם משתמשים בסטטיסטיקה לקבוע חילופים
  7. האם אתם באים עם "חילופים מהבית"
  8. חילופי עבירות
  9. חילופי הרצה
  10. חילופי מנוחה

אז בואו נתחיל…

טעויות שוות חילוף?
האם השחקנים שלכם סומכים עליכם שאתם סומכים עליהם? לדעתי אחת הטעויות הכי גדולות בניהול משחק הינו "חילוף רגשי", שחקן עושה טעות ועף לספסל, וכמובן בדרמה של ריצה לספסל בהיסטריה תוך משיכת השחקן המחליף וזריקת השחקן מהמגרש לשחקן "חילוף תוקפני :-)".
אישית, אני מעדיף לתת לו עוד מהלך או שניים, לא כדי לכפר על מעשיו אלא כדי להבהיר שטעות היא חלק מהמשחק ולתת שקט לשחקנים לא לפחד לנסות וליזום, החילוף יתבצע אך לרוב בצורה רגועה אחרי שבדקתי את האופציות הקיימות לי במקום השחקן "החוטא"…
מכירים את הקטע של שחקן שנמאס לכם מהטעיות שלו ועד שאתם מחליפים אותו הוא כבר הספיק לבצע 2 גגות 2 סלים וחטיפת כדור… עקרון זה מונע מכם לעשות החלטות פזיזות.
לכו הצידה הביטו בקבוצה שלכם, קחו אוויר ורק אז תעשו חילוף
גם עבורכם גם עבורו וגם עבור הקבוצה.

מהו ומיהו ה"שחקן השישי"
כיצד מתחילים חזק וממשיכים להגביר? יש שחקנים שטוב להם להתחיל מהספסל, אחרים טוב להם יותר להתחיל בחמישיה, ויש שחקנים שאם הם יתחילו בחמישייה הם פשוט לא יהיו טובים!
פעמים רבות אני מתייעץ עם השחקן היכן הוא מעדיף להתחיל את משחק, ושחקן דומיננטי שמעדיף להתחיל מהספסל אני משתמש בו כ"שחקן השישי" הוא זה שיביא את הפוש למשחק, רק אל תשכחו אותו על הספסל…

מתי משתמשים בחילוף משולש
חילוף משולש הינו חילוף שמחליף שחקן דומיננטי בשחקן אחר כשנותנים זמן הסתגלות לשחקן הנכנס.
לרוב אני משתמש בו בחילוף של רכז במשחק עם לחץ גבוה, אני מחליף את הרכז בגארד אחר, נותן לו מעט אוויר, מאפשר לרכז ה"קר" לשחק לצד הרכז "החם" ללא לחץ ואחרי דקה או שתיים מחזיר את הגארד חזרה, אחרי שגם הוא לקח קצת אוויר.
שיטה זו טובה גם כדי לתת לשחקן עייף כמה דקות בלי לפגוע בצורה קיצונית בריצה של הקבוצה
לעיתים אני משתמש, בקבוצות מסוימות, בשיטה זו כדי להימנע מחיכוכים בקבוצה, ישנם שחקנים שמוכנים להתחלף עם שחקנים מסויימים ועם אחרים הם רואים זאת כפגיעה, או מתייחסים בצורה פחות טובה ניתן להשתמש בשיטה זו גם במצבים אלה.

שינויי מומנטום
זהו אולי אחד המרכיבים החשובים ביותר מבחינתי בניהול משחק, האם אני יכול לשלוף שחקן כדי שישנה את המומנטום או ישנה את כיוון המשחק, לפעמים צריך לעורר את המשחק ולעיתים דווקא לעצור אותו, לרוב מאמנים משתמשים בפסק זמן כדי לעצור מומנטום של קבוצה שנייה, אין בעיה לעשות זאת במחצית הראשונה אך במחצית השניה, במשחקים צמודים אני רוצה כמה שיותר כלים לשתי הדקות האחרונות, שחקנים עם אוויר, עם מעט עבירות, ועם כמה שיותר פסקי זמן, תעשו לעצמכם טובה, אל תבזבזו לעצמכם את פסקי הזמן כדי לשנות מומנטום במחצית השניה תשתמשו בחילופים…

ניהול המשחק עד למחצית
מטרת המחצית הראשונה מבחינתי היא הכנסת כמה שיותר שחקנים שלי למשחק, יתכן ואגיע עד למחצית המשחק עם 8-10 שחקנים ששיחקו זמן מספק, הן כדי לתת להם להיכנס לעניינים והן כדי לדעת מי "חם" היום, כמובן שזה תלוי קבוצה כי קבוצות הנשענות על חמישייה בלבד ו-7 שחקנים שיודעים את מקומם על הספסל הדבר יותר בעייתי.
המשחקים הצמודים, מבחינתי, מנוהלים במחצית השניה ולרוב ב-2 דקות האחרונות ואני צריך כמה שיותר כלים על המגרש עד תחילת המחצית השניה והרבע הרביעי.

פתיחת רבע שלישי
מבין כל האפשרויות לפתוח את הרבע השלישי יש רק דבר אחד שצריך להימנע ממנו והוא; אין לפתוח עם חמישייה חלשה, לרוב אני מעדיף לפתוח עם החמישייה הפותחת או עם החמישיה החזקה באותו משחק, בכל משחק שהחלטתי בגלל זכויות אדם או כל סיבה הומניטרית אחרת לפתוח עם חמישיה חלשה שילמתי מחיר כבד במהלך או בסוף המשחק.

סטאטיסטיקה
את דעתי על הנושא אני כבר הבעתי במאמר בקרה וסטטיסטיקה סטטיסטיקה טובה נותנת לי נתונים אובייקטיביים על הנעשה במשחק והם נטולי רגש ועצבים… (אם היא נכונה ומדוייקת) חשוב מאד לפני תחילת כל רבע לעבור דרך הסטטיסטיקה כדי לקבל מידע נוסף לקראת הרבע הבא…

חילופים מהבית
נו טוב… אני חייב לכתוב על כך?
כשם ששחקן צריך להיות מסוגל להגיב מהר ונכון למצבים המשתנים במשחק כך מאמן צריך להיות מסוגל לכך עם השהיה של כמה שניות חשיבה… תוכניות משחק הינם דבר חשוב, אך הן טובות עד לג'אמפ-בול בנית מיקרים ותגובות בראש גם כן מאוד חשוב אך גם הם הופכים מהר מאוד לא רלוונטים במשחקים המשמעותיים.

חילופי עבירות
קשה מאוד ליצור מבחן אצבע על מנת לקבוע מתי להחליף שחקן עם יותר מדיי עבירות חילופים אלה רלוונטים עבור שחקנים משמעותיים במשחק בעלי נטיה "להתאבדות משחקית".
לרוב אני מחליף שחקן עם 2 עבירות במחצית הראשונה
כמו כן אני מחליף שחקן עם 4 עבירות ברבע השלישי
אני לא מחליף שחקן עם 4 עבירות ב-5 דקות האחרונות של המשחק… (בגלל העבירות)
יש לזכור כי האפשרויות, גם כאן הן אינסופיות והן מאוד תלויות מצב ותלויות שחקן… תכירו את השחקנים שלכם, ותדעו על מי אתם יכולים לסמוך שישלוט על עצמו ומי לא יודע לעשות זאת.
בכל מקרה תפקידכם לדעת בכל רגע נתון למי וכמה יש עבירות גם אצלכם וגם בקבוצה היריבה.

חילופי מנוחה
אם לא תדאגו שהאימונים שלכם יהיו מדמי משחק תגלו מהר מאוד שדווקא השחקנים הכי חשובים שלכם נטולי אוויר בדקות הסיום, הכנת הקבוצה למשחקים חייבת גם לכלול אימונים מדמי משחק הן מבחינת המצבים והן מבחינת האינטנסיביות שלהם אין זה אומר שצריך "לקרוע לשחקנים את הצורה", להיפך! הדינמיקה של משחק הכדורסל מדברת דווקא על אימוניי אינטרוולים של כשעתיים אימון, לכן יש צורך להקפיד על מנוחות קצרות באימון ועבודה אנטנסיבית של מקטעי אימון קצרים, אך על כך בפעם אחרת.
לענייננו, מחפשים דקות מנוחה לשחקן המשמעותי שלכם?
הן נמצאות לקראת סוף הרבע השלישי.

חילוף הרצה
אנחנו לא רק מנהלים את המשחק שמולנו, אנחנו מנהלים קבוצה
ועלינו להגיע למצב שיהיו לנו שחקנים גם למשחקים הבאים, כשמתאפשר תריצו שחקנים אחרים תנו לשחקנים המובילים לנוח כך תוכלו במהלך השנה להרחיב את הסגל שלכם על מנת להגיע למשחקי ההכרעה בצורה טובה יותר עם סגל משמעותי יותר

חילוף "קצת לפני"
חייב לומר שנתקלתי בזה לא פעם מאמנים שאומרים לי:
"אני מוציא אותו קצת לפני השיא או בדיוק בשיא כי משם הוא רק ידרדר… אני חייב לציין שאין לי מושג מתי השיא של שחקן וכשאדרנלין נכנס השיא יכול לקפוץ בצורה דארסטית, תחסכו מעצמכם את החילופים האלו אתם בעיקר מקלים על המאמן בצד השני!

חילופי תפקידים
טוב… זה אינסופי שחקן עם אוריינטציה הגנתית או התקפית, או גבוה מול נמוך זה אין סופי… או קלעי נגד אזורית או 2 קלעים או 3 קלעים…

חילופי תגובה
אם כבר דיברנו על אינסוף אפשרויות אז גם כאן יש בלי סוף… המאמן בצד השני הכניס גבוה האם תכניסו גבוה משלכם לקיזוז… אישית, אני מנסה למצוא היכן היתרון היחסי שלי ואם זה אומר שדווקא לשחק עם 4 גארדים וגבוה במקום שני גבוהים אז זה מה שיהיה אך זה מאוד מאוד מאוד תלוי מצב וקבוצה.

חילופים לשם כבוד
את האמת כשאחד המאמנים ציין זאת בפני אמרתי לו שזה לא קשור לניהול משחק, עושים זאת כשכבר המשחק הסתיים ואין יותר מה לנהל אך זה בהחלט נוגע לניהול המשחק הבא, אם יש לכם אפשרות תנו את הכבוד המגיע למי שבאמת מגיע…

לסיכום
כפי שציינתי חילופים הינם הכלים הנגישים ביותר למאמן, הקפידו לבנות קבוצה מגוונת של שחקנים שיכולים כל אחד בזמנו לתרום לכם דקות משמעותיות.

להזמנת השתלמות מאמנים בנושא זה או אחר
התקשרו: 050-6616157

בהצלחה, יועד אגמון
האקדמיה לכדורסל ברשת

להזמנת הספר לאימון קוגניטיבי תגובתי