חמשת השלבים בהטמעת נושא


מהם שלבי הלימוד של נושא? כל נושא מ-א' עד ת'?
טעות נפוצה של מאמנים נובעת מהאימרה "משחק הכדורסל הינו משחק פשוט אז חבל לסבך אותו" ובכן לדעתי משחק הכדורסל הינו 'משחק מורכב' הוא מורכב מהמון חלקים פשוטים, החכמה לדעת לחברם אחד לשני בצורה שתצור שלם שגדול מסכום חלקיו.
כאשר מובילים שחקן / קבוצה ממצב של חוסר הכרות עם הנושא (כניסה לסל או תרגיל חדש) יש לעשות זאת בהדרגתיות עד להטמעת הנושא!
חמשת השלבים בהטמעת התנועה (אישית או קבוצתית)
בהטמעת יסוד או מרכיב חדש לשחקן או קבוצה, יש להקפיד לעבור לאורך הזמן על חמישה שלבים:
א. לימוד
ב. תרגול
ג. אימון
ד. אימון מתקדם – האימון הכאוטי
ה. משחק
השלבים אינם בהכרח ליניארים אלא מתחברים אחד לשני כשההתקדמות הינה ספירלית
דוגמאות:
בכיתות א' – ב' הגם שאתרגל קליעה לסל לא אלמד קליעה לסל (בטח לא כזו נכונה), אוכל אפילו לתת להם לשחק ולהתחרות בקליעה מבלי להיכנס בכלל לטכניקה (אולי רק בנושא כפוף הרגליים אם אינם מגיעים לסל) ילדים בית ספר לכדורסל לא יגיעו מעבר לרמת תרגול, בגילאי ילדים ואף נערים ט' אין צורך להגיע איתם לרמת אימון מתקדם ובבוגרים אין צורך להתעקב על שלב הלימוד בגילאי הבוגרים החלקים של הלימוד והתרגול יהיו קצרים והשלבים של האימון והאימון המתקדם ישתלבו אחד בשני ויהוו את מרבית העבודה על נושא מסויים.
בעבודה אישית עם שחקן מקצועי דווקא החלק הלימודי וניתוח התנועה העדינה, ייעול ותיעול התנועה (י.א.) יבוא יותר לידיי ביטוי באימון עצמו וכמעט ולא ניגע בחלק האימוני או המשחקי (אותם הוא ישלים באימוני הקבוצה)
פרוט שלבי הטמעת התנועה (אישית או קבוצתית)
א. לימוד:
-בשלב זה נתחיל בהסבר, לעיתים כל הלימוד יהיה הסבר ומשם נעבור לתרגול
א. שיטות לימוד עיקריות נוספות:באמצעות קצב / צליל (שמיעה)

  1. באמצעות חיקוי
  2. באמצעות חלוקה למרכיבי היסוד
  3. באמצעות חלוקה למרכיבי הקושי
  4. לימוד דרך השלם
  5. באמצעות דמיון מודרך
  6. באמצעות אמצעי עזר
  7. באמצעות משחקונים
  8. הסבר מילולי בלבד

ב. תרגול
אם יש תחום שאנו בארץ לוקים בחסר זהו התחום של התרגול
המאמנים האמריקאים אומרים: " ,Repetition, Repetition, Repetition (תרגול, תרגול, תרגול…)
המאמנים היוגוסלבים אומרים: "תרגל את היסוד 10,000 פעם, ורק אז הוא יהפוך להיות שלך"
המורים היפנים אומרים (באומניות הלחימה): תרגל את הטכניקה 10 שנים ואז בוא אלי עם השאלה הראשונה שלך" השחקנים הישראלים אומרים: "היי מה עכשיו? אני עושה אותו דבר כבר… 5 דק'…"

אני טוען כי כל מרכיב בכל יסוד צריך להיות מתורגל שוב ושוב ושוב עד לשליטה אוטומאטית בו
רק לאחר שהיסוד מבוצע נכון ברמה גבוהה ובצורה אוטומאטית ללא מחשבה מיותרת ומסוגל להוציאו לפועל כאינסטינקט כפי שלוחם באומנויות לחימה מסוגל להוציא לפועל טכניקה במהירות כזו שהיריב לא יוכל לפגוע בו, רק אז ניתן לומר שהיסוד מוטמע בו ברמת השליטה!
ג. אימון
זהו השלב שמאמנים רבים בארץ מאוד מאוד מאוד אוהבים…
ההבדל בין תרגול לאימון הינו הוספת גורם לחץ אחד או יותר לשלב התרגול.
גורמי לחץ שניתן לשחק בהם בבניית האימון:
ג1. זמן
ג2. חפצים שונים
ג3. שחקן הגנה בדרגות שונות
ג4. רעשי רקע מדמי משחק
ג5. שילובים של מרכיבים
ג6. מגוון מצבים מדמי משחק
ד. אימון מתקדם – הכאוטי
חייב לציין שזה אחד החלקים באימון הכי מאתגרים, הן אותי כמאמן והן את השחקנים, הוספת מרכיבי לחץ גדולים יותר ממה ששחקן / קבוצה יחוו בזמן משחק
דוגמאות:
-שחקן שהולך לסל עם חפצים שמתעופפים סביבו מכל מיניי כיוונים לא צפויים והוא צריך להתחמק מהם
-שלושה שחקנים המנסים לרוץ לכיוונו ולתפוס אותו
-כלב המסטף הרץ אחרי השחקן בדרך לסל ומנסה לנשוך אותו (סתם, סתם סתם…)
-תרגול התקפה של 5 שחקנים מול שישה שחקני הגנה
-תרגול הגנה של 5 שחקנים מול 6 שחקני התקפה
ה. משחק
"מתי משחקים?" / "מתי ג'אמפ-בול?"
כל השחקנים, מביה"ס לכדורסל ועד ליגות הבכירות פותחים עם השאלה הנצחית בפיהם…
בגילאי ביה"ס לכדורסל אני ממליץ אחת ל-4 אימונים לעשות אימון שלם של משחק, ממילא האימונים קצרים ולקיים משחק של 4/4 ב-10 דקות לא נותן כלום, כך הילדים ידעו שבכל מפגש רביעי, יש אימון שלם שמשחקים בו. משחקונים, תחרויות, מרוצי שליחים ומגוון משחקים הקשורים לענף (ניתן למצוא תחת תוכניות עבודה) חשובים מאוד להתפתחות הילד בכל הנוגע לשיתוף פעולה, קבלת החלטות, התמודדות עם מצבי לחץ וכו'… ככל שעולה הגיל כך ישנה חשיבות גבוהה יותר לשחק במהלך האימון 5/5 ולתרגל מצבים שונים המופיעים במהלך משחקי התחרות.

כעת, כשאני יודע מה קודם למה, היכן ומתי עלי לשאול עצמי את השאלה הכי חשובה:
מהי מטרת התרגיל?
רק אם אברר לי מהי המטרה שאני רוצה להשיג, אוכל לבדוק האם התרגיל משיג מטרה זו.
כי להעתיק תרגיל מה-יוטיוב או ממאמן אחר בלי להבין את מטרת האימון / תרגיל, זהו בזבוז זמן משווע של זמן אימון יקר וזמן של השחקנים שמגיעים אליכם להשתפר!
הערה מהותית:
בכל אחד מהשלבים יש חובה על המאמן לתקן טעויות למעשה זהו המרכיב שעובר לכל אורך התפתחות השחקן שאין בשום פנים ואופן אפשרות לדלג עליו יש מצבים באימון שנותנים לשחקנים לשחק ו"מפסיקים לבלבל להם ת'מוח" אבל ככלל תיקון טעות הינו המרכיב המשמעותי ביותר בקידום שחקן וקבוצה!

בהצלחה, קואץ' יועד אגמון
האקדמיה לכדורסל ברשת

עשרות תרגילים המקדמים מטרה ניתן למצוא בספר עולמות מופלאים
להזמנות