המשחק החופשי


אחד התחומים האהובים עלי במשחק ההתקפה הינו בניית המשחק החופשי, המשחק החופשי מאפשר לשחקנים להביא את היכולות שלהם כמו גם את היצירתיות שלהם למשחק.
הוא מלמד את השחקנים לחשוב, לקבל החלטות ולהגיב למצבים שונים במהלך המשחק.
במאמר זה לא אכנס לכל האספקטים שבו, אך אשתדל לתת מספר כלים וחומר למחשבה על מנת שכל אחד מכם יוכל לבנות לעצמו את המשחק החופשי.
לצערי בשנים האחרונות התכנס המשחק החופשי למשחק החדירות בלבד כאשר למעשה זהו רק חלק אחד, קטן, ממערך הכלים שניתן להכניס למשחק החופשי.

ההבדל בין משחק חופשי לתרגיל מובנה הינו במתן אופציות רבות לשחקן ההתקפה שמהן הוא יכול לבחור את המתאימה ביותר במצבים המשתנים של המשחק.
במשחק החופשי 5 שחקנים יכולים לקבל החלטות בכל רגע נתון והחכמה לבנות אותו כך שלא יפריעו אחד לשני.
כמו כן במשחק החופשי כל שחקן מגיע לכל עמדה ויכול לשחק עם פנים לסל, גב לסל, יכול להוביל כדור לקלוע מבחוץ וכו'… בהתאם לעקרונות שנקבעו מראש.

ההבדל בין תרגיל לתנועה גם בתנועה כל שחקן מגיע לכל העמדות אך על פי מסלולים קבועים מראש,  אני תמיד מדגים זאת בהבדל בין שני סוגי משחקי מחשב, בראשון הגיבור יכול לנוע על ציר אחד בלבד וללא אפשרות בחירה ובשני הגיבור יכול לבחור בתסריטים שונים של משחק לבחור בכל פעם ב"דלתות" שונות וכך כל בחירה שלו משפיעה בצורה שונה על המשך המשחק.

המשחק החופשי מורכב משני מרכיבים;
1-כלים
2-עקרונות.
(אני מעדיף את המילה עקרונות על חוקים)

הכלים:
הכלים שאנו בוחרים להשתמש בהם בתוך המשחק החופשי, כגון:

  • תן ולך
  • תנועה ללא כדור ב-W.S
  • חסימות לכדור
  • חסימות הפוכות
  • משחק מסירות
  • משחק חדירות
  • משחק HIGH POST LOW POST
  • וכדומה…

העקרונות
הם העקרונות המנחים את משחק ההתקפה החופשית שלנו, כגון:

  • שחקן לא עומד במקום אחד יותר מ- 3 שניות
  • כדור לא עומד במקום אחד יותר מ- 3 שניות
  • כדור נע פנימה והחוצה:
    -בחדירה לסל
    -בהכנסה כדור פנימה לשחקן POST
    -כדור מגיע עד לפינה
  • כדור נע מצד לצד של המגרש
  • זוויות מסירה, וזוויות תנועה.
  • אין חיתוך לפני שחקן עם כדור
  • סדר עדיפויות:
    -בחירת מסירות
    -בחירת זריקות
    -בחירת שחקן וכו'…

יש המון מאמנים שמשחקים את המשחק החופשי וקובעים חוקים/עקרונות אחרים או דומים למשל:
תנועה לפי מיקום הכדור, או תנועה כתגובה לתנועה של שחקן אחר וכו'…

חסרונות במשחק החופשי: 

  • בלאגן… "שכונה", בשלבים הראשוניים זה אכן נראה כמו "שכונה", כל אחד לוקח זריקות, שחקנים נתקעים אחד בשני, המון איבודי כדור, כי אין תנועה מובנית, עם הזמן והתרגול דברים מתחילים להשתנות ומתישהו הדברים מתחברים ואז נוצר קסם מיוחד…
  • זמן לימוד ארוך, בניגוד לתרגילים שתוך זמן קצר יחסית ניתן לראות "טביעת אצבע של מאמן" (כפי שפרשני כדורסל אוהבים לכנות זאת) הרי שעד שהמשחק החופשי עומד בפני עצמו לוקח זמן רב, אפילו עד חצי שנה, בתקופה זו אני נותן הגדרות, מספרים, לכל אחד ממרכיבי המשחק למשל תרגיל 3 זה חסימות הפוכות, תרגיל 2 זה חסימה לכדור וכך הלאה, בהמשך לאט לאט אנו לומדים איך לשלב את את כל המרכיבים יחד.

יתרונות המשחק החופשי:
בגילאים הצעירים, בגילאי הלימוד היתרון כאן ברור, שחקנים לומדים להבין את המשחק, לומדים לקבל החלטות וכלים מעשיים לשיפור יכולת המשחק שלהם להתנסות ולשחק בכל העמדות.
מאמר ווידאו ייחודי לבניית המשחק החופשי בגילאים הצעירים ניתן למצוא כאן
בגילאי הבוגרים ובקבוצות ההישגיות ישנו יתרון ברור לקבוצות המשחקות משחק חופשי, קשה מאוד להתכונן למשחק מעין זה, לאורך השנים אני יכול לומר בוודאות, למאמני הקבוצות היריבות תמיד היה קשה להתכונן נגדנו, הדברים אינם מובְנים, כל שחקן יכול להיות מסוכן בכל מצב ולקבל החלטה שאינה דומה למה שהיה במשחק הקודם או בהתקפה הקודמת.
בכל הגילאים, לרוב ברגע שהמשחק החופשי עומד בפני עצמו, שחקנים מאוד נהנים לשחק אותו, להבין את המשחק ולשחק משחק קבוצתי יצירתי, נכון, לאורך השנים נתקלתי בשחקנים ש"לא הבינו את ההיררכיה" או "מה הם צריכים לעשות" והיה קשה להם מאוד להשתלב ברעיון הקבוצתי, אך בלי ספק ברגע שהדברים מתחילים לקרות, כל המשחק הקבוצתי קופץ כיתה ונותן התנסות מלהיבה ומעניינת.

1

דוגמאות:

בדוגמה זו O1 עם כדור, במצב של התקפה פתוחה O1 יכול להחליט מה לעשות עם הכדור.
בדוגמה זו ניתן לראות מספר אופציות יעילות ודוגמה אחרונה שלא הייתי ממליץ (חסימה B.D ל-O4 בצד החזק #7).
כששחקן מחליט לקחת אותה אני מדבר על נושא של זוויות מסירה זוויות חדות וכהות למצבי המשך.
בתהליך זה אני משתמש בשיטת לימוד שאני קורא לה: FREEZE&GO.
בשיטה זו נותנים לשחקנים לשחק, מזהים טעות עוצרים, מסבירים מה הטעות מחזירים אותם מהלך אחד לאחור ו-"GO" למהלך הנכון.

חופשי2

בהמשך, שאר השחקנים יכולים לבחור מה הם מעוניינים לעשות, כך שישתלב במשחק הקבוצתי בלי לפגוע במהלך של שאר השחקנים.
בשלבים הראשונים מומלץ לשחק משחק פתוח וללא שחקני ציר, נגד אזורית ניתן להכניס שחקן HIGH POST ולהשתמש בהתקפה זו גם נגד אזוריות.

אחרי ש-O1 מסר ל-O3 הוא בחר מבין כל האפשרויות ללכת לחסום ל-O2, אני מאוד אוהב מצבים של חסימות הפוכות לכדור בפעולה אחת אני מאפשר ל-3 שחקנים להיות יעילים לסל, O1 מפנה ל-O3 את החדירה לסל, מפנה את O2 למצב קליעה ויוצר לעצמו אחרי הסיבוב (יש לשים דגש על כך אך על כך בפעם אחרת) יתרון מספרי על שחקני ההגנה.

חופשי3

דוגמה נוספת על אותו מצב ובחירות שונות של שאר השחקנים…
בלאגן כבר אמרנו? מבולבלים? יותר מדי כאב ראש?
תאמינו לי! אחרי תרגול לאורך זמן היתרונות מאפילים על הבלאגן ונראים בצורה ברורה וחד משמעית!
כעת נשאלת השאלה כיצד בונים את המשחק החופשי?
ברור שישנו הבדל משמעותי בבניית המשחק החופשי בגילאים הצעירים לעומת הגילאים הבוגרים התחרותיים וההישגיים.
בגילאים הצעירים בניתי מגוון תרגילים אותם אנו מתרגלים כל אימון כדי להבין תפיסה מרחבית, תנועה ללא כדור, תזמון וכו'… בהשתלמויות למורים ומורות לספורט (רובם לא שיחקו כדורסל בניגוד לקורסי מאמנים ומדריכים) אני מעביר את התרגילים ומהר מאוד חבורה של אנשי ספורט שלרוב אין להם גישה למשחק מגלים שהם לומדים לנוע בלי כדור ולשחק כדורסל מעניין ונכון.
מגוון תרגילים תוכלו למצוא בנושא מגוון תרגילים למסירות בתנועה ובפרט בתרגיל זה משחקונים ללימוד, תרגול ואימון עקרונות המשחק החופשי תוכלו למצוא כאן
מאמר בנושא בניית המשחק החופשי בגילאים הצעירים למאמרים נוספים בנושא המשחק החופשי
ברמות התחרותיות  אני משתמש במשחקונים שונים של 3/3/3 עם מגוון חוקים מאתגרים, ומשלב את הכלים שברצוני שיופיעו במשחק החופשי אך על כך בהזדמנות אחרת.
בנוסף, כאמור, אני משתמש בשיטת ה-FREEZE&GO, שיטה המאפשרת תרגול רציף של הקבוצה וקבלת החלטות נכונות בזמן אמת.
תרגילים של תנועה ללא כדור, קבלת החלטות מהירה ונכונה במצבים משתנים ועוד…
אשמח לענות לשאלות בנושא בדף הפייסבוק, וכמובן להעביר השתלמות בנושא חשוב זה באגודות כיצד בונים את המשחק החופשי על כל מרכיביו ברמות השונות.

בהצלחה, יועד אגמון
האקדמיה לכדורסל ברשת

עולמות מופלאים – ספר חובה לאמנות ומאמנים