התמודדות עם לחץ

זSTRESSהו אולי אחד המאמרים הכי חשובים שתקראו אי פעם לשיפור הביצועים שלכם במהלך משחקים ובכלל בחיים!

בסוף מאמר זה ישנו סרטון מבית היוצר של TED

אך לפני כן הייתי ממליץ לכולכם לקרוא את המאמר ואז…
אם אתם עדיין לחוצים אני ממליץ לכם לצפות בסרטון.

השאלה שעומדת על הפרק היא:
האם שינוי אופן החשיבה על הלחץ עשוי לעודד את התפקוד שלנו במצבי לחץ?
בעניין הזה המדע אומר: "כן."
כשאתם משנים את דעתכם בנוגע למתח, אתם יכולים לשנות את תגובת הגוף למתח.

כולנו חווים תגובות של לחץ בחיי היומיום שלנו ובמהלך משחק כדורסל והשאלה היא כיצד ניתן לרתום את התגובה ללחץ ליתרון שלנו ולא לחסרון, כבר שנים רבות שאני טוען שהבעיה בתפקוד שלנו בחיי היומיום בכלל ובכדורסל בפרט אינה החשיפה ללחץ אלא מה הלחץ גורם לנו בגוף, אך לשם הבנה של התהליך אתחיל בשתי הגדרות:

1. מהו לחץ?
2. מהו מתח?

לחץ – לחץ הינו מצב שאנו נתקלים בחיינו אשר משפיע עלינו מבחוץ.
למשל, זמן ההגשה של עבודה בביה"ס, או תחילת המשחק, או הופעה בפני אולם מלא אנשים, אלא מצבי לחץ המופעלים עלינו מבחוץ.

מתח – הינו אותה התחושה שהלחץ גורם לנו בגוף ויכול להשפיע על התפקוד שלנו.
שימו לב למילה "יכול" בהגדרה, מילה זו רומזת שאנו מסוגלים לשלוט בתחושה הזו ולא רק לשלוט בה אלא אף לרתום אותה לתועלתנו.

בעוד שרובנו מפרשים את התחושה הזו כתחושה שאינה נעימה מסתבר שיש בינינו אנשים שמשתמשים בתחושה זו לשיפור התפקוד שלהם במצב לחץ ורותמים אותה להגברת היעילות שלהם בזמן הפעילות.

ברור לי שגם אתם נתקלתם באותם אנשים המכורים לתחושה הזו של המתח שנוצרת ממצבי לחץ, הם אלא שעוסקים בספורט אתגרי וספורט אקסטרים, הם אלה שנמצאים בחזית הלחימה מול גורמים עוינים, והם אלה הנמצאים מהבוקר עד הערב בבורסות העולם מגיבים על שינויים מידיים בתהליכים כלכליים אדירי מימדים.

טוב, בוודאי תאמרו שהם יחידיי סגולה… מה לכם ולהם? נכון?
מה אם אספר לכם שגם אתם יכולים להתחבר לאותו כוח מניע שיכול לתת לכם יתרון אדיר מול המתחרים שלכם אם רק תעשו שינויי קטן בחשיבה שלכם?

כן, כל מה שאתם צריכים הוא לבצע שינוי בחשיבה שלכם לגבי תוצר הלחץ שנקרא מתח, אותה תחושה לא נעימה שאופפת אתכם ברגע שאתם נכנסים למצב של לחץ אותם סימנים שגורמים לכם לאי נוחות, אם הייתם רואים את אותם סימנים כסימנים לכך שהגוף מתמלא מרץ, והוא למעשה מכין אתכם לעמוד באתגר? הוא מפעיל את מנגנון ה"אומץ" שלכם ולשנות את ההתייחסות שלכם לתגובת הלחץ שלכם ולראות בה דבר מועיל.
וכי דפיקות הלב שלכם מכינות אתכם לפעולה.
וכשאתם מתנשמים, זו אינה בעיה אלא הפתרון של הגוף להזרמת יותר חמצן למוח ולגוף שלכם.
מחקרים הוכיחו כי המשתתפים בהם שלמדו לראות את תגובת הלחץ כמועילה לביצועיהם, היו מתוחים פחות, חרדים פחות, בטוחים יותר בעצמם, אבל הממצא הכי מרתק היה האופן בו השתנתה תגובתם הגופנית ללחץ.
בתגובה אופיינית ללחץ, קצב הלב מתגבר, כלי הדם מתכווצים. וזו אחת הסיבות לכך שהמתח הכרוני מקושר לעתים למחלת לב. כי אין זה ממש בריא להיות כל הזמן במצב הזה. אבל במחקרים הסתבר שכשהמשתתפים התייחסו לתגובת הלחץ שלהם כאל דבר מועיל, כלי הדם שלהם נותרו רפויים, אמנם הלב שלהם המשיך להלום בחוזקה אבל כלי הדם נשארו רפויים, מצב זה דומה למעשה מאד למה שקורה ברגעי שמחה
ו…הפגנת אומץ.
מסתבר שהשינוי החשיבתי הזה עשוי להוות את ההבדל בין התקף-לב עקב מתח בגיל 50, ובין חיים טובים אחרי גיל 90. וכי יש חשיבות לאופן בו חושבים על המתח.

פעמים רבות אני נתקל במאמנים מנטליים המנסים להוריד למתאמניהם את המתח, או מנסים לנטרל את מצבי הכעס (לקריאה מאמר שלי בנושא), מסבירים להם שמתח זה דבר לא טוב, לא בריא, ועליהם לפוגג אותו, כששוב ושוב אני טענתי לאורך השנים שמתח זה קודם כל החלטה שלנו כבני אדם להפוך את הלחץ למשהו שלילי, וברגע שנשנה את היחס אליו התפוקות שלנו יעלו.

גילוי זה של המחקרים שמסביר בצורה הפשוטה ביותר כי לא זאת בלבד שאותם תחושות אינן תחושות שליליות אלא תחושות הנועדו להכין אותנו מאז ימינו כציידים (או ניצודים) לפני אלפי שנים והמנגנון הזה נועד לשיפור יכולותינו לקראת המשימות שלנו, ואם רק נדע היום לרתום אותן לטובתנו ולהפוך אותן לחלק חשוב בהכשרה שלנו כמאמנים או כשחקנים ואילו רק נדע להתייחס אליהן נכון, נוכל לשפר את הביצועים שלנו ומסתבר גם את אורך ואיכות החיים שלנו.

 וכעת אם טרם השתכנעתם הנכם מוזמנים לצפות בהרצאה מדהימה זו:

אז… מה לעשות בפעם הבאה שאתם לפני זמן ההגשה של עבודה בביה"ס, או לפני תחילת המשחק, או בהופעה בפני אולם מלא אנשים… ואתם מרגישים את דפיקות הלב שלכם, ואת האדרנלין מתחיל לבעבע בגופכם, השענו לאחור עיצמו את עיניכם ואימרו לעצמכם… "אני מוכן" כי זה מה שבעצם הגוף שלכם אומר לכם.

מאמרים נוספים בנושא: עבודה מנטאלית

 בהצלחה לכולנו
יועד אגמון
האקדמיה לכדורסל ברשת